Robotter i daginstitutioner

Familien Robot på tur er et udviklingsprojekt med det formål at udvikle pædagogiske idéer til brug af robotter i daginstitutioner.

Robotter i daginstitutioner
Eksempler på hvordan man kan bruge robotter i det pædagogiske arbejde i daginstitutioner.
Musikvideo med eksempler på brug af robotter i det pædagogiske arbejde i daginstitutioner

Har du nogensinde mødt familien Robot? Hvis ikke, så er chancen der nu. Vi har lavet en lille familie bestående udelukkende af robotter. Dem sender vi på tur ud til daginstitutioner i Vejle Kommune. Meningen er, at børnene og pædagogerne i samspil med os skal finde ud af, hvordan robotterne kan indgå meningsfyldt i det pædagogiske arbejde.

I foråret 2016 sætter vi fokus på, hvad man kan bruge robotter til i pædagogisk sammenhæng. Det skal daginstitutioner i Vejle Kommune som nævnt hjælpe os med. De første, der får besøg af familien Robot, er daginstitutionen Paddehatten i Grejs. Her skal børn og pædagoger afprøve robotterne og se, om de kan finde på sjove lege og pædagogiske idéer og ikke mindst skal de hjælpe os med at give robotterne navne.

Når de har været på besøg i Paddehatten, drager robotterne videre ud i verden og besøger andre daginstitutioner, der forhåbentlig også finde på nye idéer til, hvad man kan bruge robotterne til.

Så har I lyst til at få besøg af Familien Robot, skriv/ring til Jacob Knudsen på jackn@vejle.dk eller 23443258

Vi vil løbende fortælle om familien Robots oplevelser på her på Digitalt – det er for børns hjemmeside. Se bl.a. robotterne i vores nyproducerede robotmusikvideo ovenfor. Så – har I ikke selv mulighed for at få familien på besøg – så lad jer inspirere her. 

’Familien Robot på tur’ er et udviklingsprojekt under Digitalt – Det er for børn, hvor børn, pædagoger, konsulenter og forskere fra KU og AU, samarbejder om at udvikle nye pædagogiske idéer til, hvordan man kan bruge digitale medier og værktøjer i daginstitutionerne. I dette tilfælde robotter, som af nogen spås til at blive det helt nye i daginstitutionerne.