For­slag til for­løb

Vi udvikler løbende forslag til små og store tematiske forløb. Forløbene udvikler vi i samarbejde med daginstitutioner i Vejle Kommune. Hent forløbene her.

Kreativt arbejde

Her finder du forslag til kreative forløb

Natur og bevægelse

Her finder du forslag til forløb med natur og bevægelse.

Sprogarbejde

Her finder du forslag til forløb med fokus på sprogudvikling.

Til Vuggestuen

Her finder du forslag til idéer til vuggestuebørn.

  • Bussen

    Vi bruger de digitale medier til at udvide buslegen. Den analoge leg hvor stole på række og et rat udgør bussen. Ved at bruge en projektor og en ipad ind i legen kan man skabe forruden på bussen og køre hvorhen man vil. Børnene byder ind på hvor vi skal køre hen og vi har været i Bilka, Afrika, Legoland via youtube, og vi har prøvet ved hjælp af google streetview at køre hjemme på egen gade. Børnene oplever et fællesskab ved at samles om denne leg og den udvikler sig hele tiden i nye retninger. Den voksne er aktiv i legen og er med til at fantasien og kreativiteten kan flyde.

    Materialer : Stole, rat, miniprojektor, iPad

  • Den magiske æske

    Den magiske æske bliver brugt til samling og består af en æske hvori der kan ligge en ipad og en tryllestav. På ipaden er der i forvejen lagt billeder ind der handler om en bestemt sang. F.eks. Æblemand.Billeder af forskellige frugter er fundet. Børnene kommer derefter op på skift og svinger tryllestaven over æsken og en ny frugt er dukket op og der synges om denne. (pædagogen skifter frugt i smug inden låget lægges på igen.

    Materialer : Æske, tryllestav, iPad

  • Tulle og Skralle og sommerfuglen

    Tulle og Skralle er en app med fortællinger og sange. Vi projekterer appen op på væggen så alle kan se. Børnene løser på skift opgaver på væggen, såsom “Vil du pege på koen?” eller “Kan du give hesten mad?” børnene trykker på væggen, samtidig med at den voksne trykker på ipaden og børnene oplever at de er medskabere af legen.

    I appen er der flere sanglege hvor børnene skal være aktive. Heriblandt “Hoppesangen” og “Sommerfuglen”. Sidstnævnte brugte vi tørklæder som vinger og børn og voksne legede sommerfugle og fulgte instrukserne på væggen. Når sangen er ved at være slut bruger vi miniprojektoren og en ipad til at finde en video med sommerfugle som flyver rundt i rummet. Vi lukker døren op og sommerfuglene flyver ud i et andet rum med børnene efter sig. Der opstår en fangleg, hvor børnene løber efter sommerfuglen, som er i loftet, på gulvet, på blusen, på væggen alle vegne.Den voksne styrer sommerfuglen og er en del af legen. Legen slutter med at børnene åbner døren ud til legepladsen og sommerfuglen flyver ud.

    Materialer : Tulle og Skralle app, 2 ipads, projektor, tørklæder, miniprojektor.

  • Akvariet

    Vi ville gerne starte et afslapningsrum til børnene som vi hurtigt kunne sætte op og pille ned igen. Akvariet går i al sin enkelthed ud på at skabe illusionen om at være inde i et stort akvarie. Børnene lægger sig på madrasserne og slapper af samtidig med at de kigger på fisk. Vi skaber rum til ro og sansning. De stor stykker chiffonstof spændes ud 1½ meter foran billedet, dermed projekteres billedet både på stof og væg og man får en oplevelse af at befinde sig inde i et akvarie. Vi har eksperimenteret med at svinge børn i stoffet som en hængekøje hvor fiskene også bliver projekteret på. Stoffet kan også bruges til at bølge hen over børnene så de oplever at kigge op på en spændende himmel med visuelle fortællinger. I det hele taget projektere ind på forskellige elementer i vores rum og dermed gøre rummet til et foranderligt og spændende rum.

    Materialer : Projektor, et mørkt rum, ipad, youtube video med mediationsbillede af akvariefisk samt afslapningsmusik, chiffonstof i lange baner, madrasser til at ligge på. evt. miniprojektor

  • Fællessange med læring gennem billeder

    Vi bruger projektor og billeder til at visualisere sange. hvor vi taler om billederne i fællesskab og synger sangene mens pædagogen skifter billeder på ipaden.

    Materialer : Projektor, ipad

  • Hvad er det?

    Vi bruger ipad til at udforske og udvide vores kendskab til forskellige emner. Hvis et barn har en flagermus på blusen, googler vi flagermus og kigger billeder sammen

    Materialer: Ipad, nysgerrighed

  • Højtlæsning med videoprojektor

    Vi bruger ipad og projektor til højtlæsning sammen med børnene. Det bevirker at vi alle kan se bogen og der dermed ikke opstår konflikter om pladser o.l. Det giver bedre rum til dialogisklæsning og inkluderende børnemiljøer da der hermed er skabt rum til at vi alle kan være sammen om bogen.

     

    Materialer: Ipad og e-bøger, samt særlige bogapps.

  • Collager af hverdagen til dokumentation og barnets bog

    Vi tager billeder af og sammen med børnene i hverdagen, og laver collager til barnets bog og til at dokumentere hverdagen.

    Materialer: Ipad, kamera app og collage apps, som Pic Collage.

  • Tæt på!

    Vi leger med ipad og mikroskop. Vi er nysgerrige på hvordan f.eks et blad ser ud tæt på, en myre, eller et bord.

    Materialer : Ipad og et billigt mikroskop fra Tiger

  • Ud af stuen

    Vi bruger facetime til at tale med de andre stuer, sige hej til voksne eller til børn der har gået på stuen.

Digitalt Sanserum

Her finder du forslag til idéer til hvis du gerne vil lave dit eget digitale Sanserum.

  • Videoprojektering på himlen og væg

    Sørg for at børnene ligger ned og har godt udsyn til loft og vægge. Det er en god idé at børnene har puder, så de ligger godt.

    Brug en videoprojektor til at projekterer fotos eller videoer op på loftet. Lad gerne det foto eller video vandre rundt på vægge og loft i langsomt tempo

    Eksempler kan være projekteringer af videofilm med fisk, sommerfugler og andre dyr, rolige farvemønstre og fraktaler eller billeder af landskaber som skove, ved havet og lignende.

    Snak om oplevelserne undervejs

  • Grounding med akvariefisk

    Projekter en video med akvariefisk op på en væg, mens der spilles afslappende musik på en højtaler. Videoen skal forblive samme sted og snak begrænses til korte kommentarer. Det vigtige er at kigge og lade fiskenes langsomme tempo, sætte tempoet i rummet.

  • Sommerfuglen og blomsterne

    Med videoprojektoren projekteres billeder af eksempelvis blomster op på væggen. Billede bruges som baggrund til en leg med skygger, der laves ved at holde hænder eller andet ind foran videoprojektoren.

    Start med nogle nemme skygger, det kan være at forskellige genstande ind foran eller børnenes hænder og fødder. Prøv derefter om I kan lave sommerfugle eller kaniner.

  • Sansebanen

    Sansebanen er en rute i et rum hvor der er forskellige “oplevelsesstationer” hvor man kan få oplevelser og sanser. Eksempelvis mærke sand under fødderne, dyppe fødderne i vand, mærke vand fra en forstøver, dufte til krydderier og blomster, lave mønstre ved at træde på en trædeplade, osv.

    Rute kan kædes sammen med en lille historie undervejs, som børnene er ude at opleve. Det vigtige er at man arbejder med alle sanser og har god til undervejs.

  • Mindfullness rum

    Denne aktiviteter er bygget op om at skabe et roligt rum ved hjælp af rolige klange fra Syngeskåle og musikapps - og kombinere det med børnemassage.

  • Se min kjole med rislampe og digital pærer

    Udgangspunktet er sangen Se min kjole, der afspilles mens man bruger en tablet til at skifte farve med en Digital LED pære placeret i en rislampe. I takt med at der synges om de forskellige farver i sangen, skiftes der farve og sidst i sangen, lader man tabletten vandre rundt til børnene der får lov at skifte farve på lampen.

  • Historiefortælling med videoprojektering

    Udgangspunktet er en god børnebog eller en historie man selv har fundet på. Denne projekteres op på en væg med en videoprojektor.

  • Find duften i rummet

    Idéen er at man har nogle spande indeholdende ting man kan føle på og dufte til. Det kan være fjer, pastaskruer, vat, sten, muslingeskaller. Eller nogle krukker med ting man skal dufte til. Eksempelvis kaffe, citroner, kanel eller andet med en karakteristisk duft. Disse skal parres med billeder på væggen, sådan at hvis man dufter til en krukke med kaffeduft, finder man billedet på væggen med kaffe med en lommelygte.

  • Strandtema

    Man bygger et rum op elementer der passer til et strandtema. Det være sig sand, fisk og krabber, dufte fra stranden, fiskenet, osv. For uddybning se videopræsentation

  • Juletema

    Man bygger et rum op om elementer der passer til et juletema. Det være sig hø, nisser, elsdyr og juletræer, dufte fra julen, osv. For uddybning se videopræsentation