For­slag til for­løb

Vi udvikler løbende forslag til små og store tematiske forløb. Forløbene udvikler vi i samarbejde med daginstitutioner i Vejle Kommune. Hent forløbene her.

Kreativt arbejde

Her finder du forslag til kreative forløb

Natur og bevægelse

Her finder du forslag til forløb med natur og bevægelse.

Sprogarbejde

Her finder du forslag til forløb med fokus på sprogudvikling.

Til Vuggestuen

Her finder du forslag til idéer til vuggestuebørn.

  • Bussen

    Vi bruger de digitale medier til at udvide buslegen. Den analoge leg hvor stole på række og et rat udgør bussen. Ved at bruge en projektor og en ipad ind i legen kan man skabe forruden på bussen og køre hvorhen man vil. Børnene byder ind på hvor vi skal køre hen og vi har været i Bilka, Afrika, Legoland via youtube, og vi har prøvet ved hjælp af google streetview at køre hjemme på egen gade. Børnene oplever et fællesskab ved at samles om denne leg og den udvikler sig hele tiden i nye retninger. Den voksne er aktiv i legen og er med til at fantasien og kreativiteten kan flyde.

    Materialer : Stole, rat, miniprojektor, iPad

  • Den magiske æske

    Den magiske æske bliver brugt til samling og består af en æske hvori der kan ligge en ipad og en tryllestav. På ipaden er der i forvejen lagt billeder ind der handler om en bestemt sang. F.eks. Æblemand.Billeder af forskellige frugter er fundet. Børnene kommer derefter op på skift og svinger tryllestaven over æsken og en ny frugt er dukket op og der synges om denne. (pædagogen skifter frugt i smug inden låget lægges på igen.

    Materialer : Æske, tryllestav, iPad

  • Tulle og Skralle og sommerfuglen

    Tulle og Skralle er en app med fortællinger og sange. Vi projekterer appen op på væggen så alle kan se. Børnene løser på skift opgaver på væggen, såsom “Vil du pege på koen?” eller “Kan du give hesten mad?” børnene trykker på væggen, samtidig med at den voksne trykker på ipaden og børnene oplever at de er medskabere af legen.

    I appen er der flere sanglege hvor børnene skal være aktive. Heriblandt “Hoppesangen” og “Sommerfuglen”. Sidstnævnte brugte vi tørklæder som vinger og børn og voksne legede sommerfugle og fulgte instrukserne på væggen. Når sangen er ved at være slut bruger vi miniprojektoren og en ipad til at finde en video med sommerfugle som flyver rundt i rummet. Vi lukker døren op og sommerfuglene flyver ud i et andet rum med børnene efter sig. Der opstår en fangleg, hvor børnene løber efter sommerfuglen, som er i loftet, på gulvet, på blusen, på væggen alle vegne.Den voksne styrer sommerfuglen og er en del af legen. Legen slutter med at børnene åbner døren ud til legepladsen og sommerfuglen flyver ud.

    Materialer : Tulle og Skralle app, 2 ipads, projektor, tørklæder, miniprojektor.

  • Akvariet

    Vi ville gerne starte et afslapningsrum til børnene som vi hurtigt kunne sætte op og pille ned igen. Akvariet går i al sin enkelthed ud på at skabe illusionen om at være inde i et stort akvarie. Børnene lægger sig på madrasserne og slapper af samtidig med at de kigger på fisk. Vi skaber rum til ro og sansning. De stor stykker chiffonstof spændes ud 1½ meter foran billedet, dermed projekteres billedet både på stof og væg og man får en oplevelse af at befinde sig inde i et akvarie. Vi har eksperimenteret med at svinge børn i stoffet som en hængekøje hvor fiskene også bliver projekteret på. Stoffet kan også bruges til at bølge hen over børnene så de oplever at kigge op på en spændende himmel med visuelle fortællinger. I det hele taget projektere ind på forskellige elementer i vores rum og dermed gøre rummet til et foranderligt og spændende rum.

    Materialer : Projektor, et mørkt rum, ipad, youtube video med mediationsbillede af akvariefisk samt afslapningsmusik, chiffonstof i lange baner, madrasser til at ligge på. evt. miniprojektor

  • Fællessange med læring gennem billeder

    Vi bruger projektor og billeder til at visualisere sange. hvor vi taler om billederne i fællesskab og synger sangene mens pædagogen skifter billeder på ipaden.

    Materialer : Projektor, ipad

  • Hvad er det?

    Vi bruger ipad til at udforske og udvide vores kendskab til forskellige emner. Hvis et barn har en flagermus på blusen, googler vi flagermus og kigger billeder sammen

    Materialer: Ipad, nysgerrighed

  • Højtlæsning med videoprojektor

    Vi bruger ipad og projektor til højtlæsning sammen med børnene. Det bevirker at vi alle kan se bogen og der dermed ikke opstår konflikter om pladser o.l. Det giver bedre rum til dialogisklæsning og inkluderende børnemiljøer da der hermed er skabt rum til at vi alle kan være sammen om bogen.

     

    Materialer: Ipad og e-bøger, samt særlige bogapps.

  • Collager af hverdagen til dokumentation og barnets bog

    Vi tager billeder af og sammen med børnene i hverdagen, og laver collager til barnets bog og til at dokumentere hverdagen.

    Materialer: Ipad, kamera app og collage apps, som Pic Collage.

  • Tæt på!

    Vi leger med ipad og mikroskop. Vi er nysgerrige på hvordan f.eks et blad ser ud tæt på, en myre, eller et bord.

    Materialer : Ipad og et billigt mikroskop fra Tiger

  • Ud af stuen

    Vi bruger facetime til at tale med de andre stuer, sige hej til voksne eller til børn der har gået på stuen.