Kultur, æstetik og fællesskab
Søger du inspiration til pædagogiske forløb, som støtter op om arbejdet med børns forståelse af kultur, æstetik og fællesskab? Disse inspirationsmaterialer kobler ofte digital og god gammeldags analog leg sammen.
Børnenes eget museum og børnenes eget dukketeater
Mål: At styrke og stimulerer børnenes nysgerrighed fantasi og kreativitet. Børnenes eget kunstmuseum handler om, hvordan man kan bruge digitale medier som en del af børnenes kreativitet, hvor børn går på opdagelse i at skabe kunst gennem deres sanser, arbejde med tegninger, collager, lave dukketeater og lign.
Målgruppe: 3-6 år
Vi brug forskellige remedier og en iPad. Vi er nysgerrige på at producere dukketeaterforestilling med egne figur, fotos og tegninger.
Børnenes eget museum og børnenes eget dukketeater
-
Forberedelse
Hav alle remedierne klar som I vil bruge til at skabe jeres egen kunst.
Det analoge: Det fysiske materiale:
Ting til at lave kunst af:
- ReMida-materialer (modellervoks, ler, træ, kapsler etc.)
- Papir, pap, sakse, farveblyanter, tuscher, tape/lim LEGO, Duplo osv.
- Pyntemateriale: papir, tyl, glimmer, piberensere, etc.
- Genbrugsmateriale
- Skærme til at vise kunsten på (hvis det er digitalt) – PC, video- eller overheadprojektor, iPad, Mac, digitale billedrammer osv.
- Farveprinter til at printe digitale kunstværker ud, så de kan sættes i ramme Det digitale:
-
Forløb
Besøg et kunstmuseum eller galleri, en skulptur i byrummet eller andre steder med skulpturer (bibliotek, rådhus, café etc.)
- Tager fotos på kunstmuseet
- Snakker om, hvad kunst er
Børnene skaber et kunstværk:
- Byg jeres egne skulpturer med ReMida-materialer, naturmaterialer, papir, ler, etc.
- Brug gerne alt det, I plejer at gøre, når I arbejder med materialer, tegninger, fotos m.m.
- Tag sjove og skæve fotos og videoer (fra forskellige vinkler - leg med perspektiv)
Børnenes egen kunstudstilling:
- Brug en videoprojektor til at projektere fotos og videoer op på alt muligt: Væggen, en papkasse, tøjginer, alt hvad der har en stor nok flade til, at man kan gengive billeder på det.
- Læg film og videoer ind på digitale foto rammer og sæt foto-rammerne sammen med rigtig fysisk kunst. F.eks. sjove LEGO-opstillinger etc.
- Lav digitale værker i Minecraft, LEGO-programmer og lignende. Dette kan skydes op af en projektor eller vises på en PC-skærm
Dukketeater; Et virtuelt dukketeater:
- Børnene kan fortælle historier med forskellige figurer i forskellige landskaber.
- Vælger en baggrund og nogle figurer, der skal optræde i éns fortælling.
- Optage lyd, mens børnene flytter deres figurer rundt og skabe sine egne animerede film.
- Puppet Pals er et fint redskab til at arbejde med drama og fortællinger i børnehaven.
Børnenes kunstmuseum:
- Udstilling ag børnenes værker.
- Skriv eller optag lyd/film af børnenes beskrivelse af deres værker.
- Lav et "kunstkatalog" i Book Creator. Dvs, I samler fotos af alle værkerne i Book Creator og tilføj eventuelt også børnenes forklaringer om værkerne
- Inviter til fernisering med saftevand og varme boller (eller hvad I nu finder mest passende)
- Alternativt til udstilling i daginstitutionen laver man en aftale med andre (café, galleri, ældrecenter, boligforening etc.)
-
Idéer til apps
- Minecraft, LEGO-programmer, Book Creator, Puppet Pals
- Videoapp (almindeligt videokamera, Papercamera, Camera 2, iMotion, Action Movie)
- Audioapp (intern audiooptager, Garageband, etc)
- Apps til skærmbaseret kunst på skærmen (Photo Booth, Lego, Pottery, Glitter Kaleidoscope)
- Book Creator
Fællessange med læring gennem billeder
Mål: at styrke børnenes sprog, motorik og sang, mens de har det sjovt sammen. Fagtesange stimulerer børnene billedmæssigt, sprogligt og kropsligt.
Målgruppe: 1-6 år
Vi leger med projekter og iPad. Vi visualiserer sange op på væggen og vi taler om billederne i fællesskab og synger sangene sammen.
Fællessange med læring gennem billeder
-
Forberedelse
- sangmappe
- Projektor
- iPad
-
Forløb
Fagtesange er en fantastisk måde at styrke børnenes sprog, motorik og sang, mens de har det sjovt sammen. Fagtesange stimulerer børnene billedmæssigt, sprogligt og kropsligt, hvor man gør bevægelser/fagter til sangene, som illustrerer indholdet. Fagtesangene beriger samværet og sproget hos alle.
Bussen
Mål: Børnene oplever et fællesskab ved at samles om denne leg og den udvikler sig hele tiden i nye retninger. Den voksne er aktiv i legen og er med til at fantasien og kreativiteten kan flyde.
Målgruppe: 2-6
Vi leger med iPad og projekter. Vi er nysgerrig på hvad vi kan opleve på en bustur med vores venner.
Bussen
-
Forberedelse
en række stole, et rat, billetter, og rejsekort, stopknap, miniprojektor, iPad
Uddel roller: buschauffør, passagerer og andre
-
Forløb
Børnene byder ind på hvor vi skal køre hen og vi har været i Bilka, Afrika, Legoland via youtube, og vi har prøvet ved hjælp af google streetview at køre hjemme på egen gade. Børnene oplever et fællesskab ved at samles om denne leg og den udvikler sig hele tiden i nye retninger. Den voksne er aktiv i legen og er med til at fantasien og kreativiteten kan flyde.
- Stolene står på række og et rat udgør bussen.
- Med en projektor og en iPad kan man skabe forruden på bussen og køre hvorhen man vil.
- Børnene byder ind på hvor vi skal køre hen til Bilka, Afrika, Legoland via youtube.
- Hvor kører bussen hen? Hvem vil man besøge? Hvem vil man være? Hvad hedder man Hvad kan man se ud ad vinduet?
- Via google streetview kan vi køre hjemme på egen gade.
- Vi kan gå på opdagelse i, hvad vi ser ud ad vinduet.
- Syng hjulene på bussen
Apps om Kultur, æstetik og fællesskab
Du kan finde endnu flere idéer til, hvordan du kan arbejde med barnets forståelse af kultur, æstetik og fællesskab gennem disse tre kategorier:
Pædagogiske forløb om FN's 17 verdensmål
Børnetubeguide.dk har lavet en stribe pædagogiske forløb om FN's 17 verdensmål. Alle forløb er knyttet til kultur, æstetik og fællesskab